Hedda Berntsen is an Associate Professor of Education at the University of South-Eastern Norway. She earned her Ph.D. in Sports Psychology from the Norwegian School of Sport Sciences in 2019. Her current research interests include student motivation and dropout, teacher agency, and the development of mental performance competencies. Berntsen has published her research in books and peer-reviewed articles.
In addition to her academic achievements, Berntsen has an impressive athletic background. She was the 1997 Telemark Classic World Champion, won a bronze medal in slalom at the 2001 FIS Alpine World Ski Championships, and competed in alpine skiing at the 2002 Winter Olympics. She also earned silver medals in Ski Cross at the 2008 and 2012 Winter X Games, as well as at the 2010 Winter Olympics. In recognition of her contributions to sports, she was awarded the Egebergs Ærespris in 2010.

IDRETTSPSYKOLOGI. MOTIVASJON, LEDELSE OG PRESTASJON
Idrettspsykologi (universitetsforlaget.no)
Hvordan kan vi bruke psykologisk kunnskap for å fremme prestasjon og utvikling?
Motivasjonen til utøveren er grunnlaget for det daglige treningsarbeidet. I del 1 av boken presenteres tre betydningsfulle motivasjonsteorier, sammen med praktiske eksempler for trenere, utøvere og foreldre om hvordan de kan fremme høy kvalitet på motivasjonen hos sine utøvere.
Del 2 handler om ledelse. Utøverne eksisterer ikke i et vakuum, og derfor vil støttespillere ha mye å hente på å forstå hvordan det sosiale miljøet rundt utøveren påvirker trivsel, utvikling og prestasjon.
Del 3, Prestasjon, tar for seg grunnleggende mentale prestasjonsferdigheter som er avgjørende både i det daglige treningsarbeidet og i prestasjonssituasjoner.
Professor Elsa Kristiansen og Hedda Berntsen argumenterer for at boken presenterer psykologiske kunnskapen som er avgjørende for å optimalisere idrettsopplevelser og prestasjon.
Idrettspsykologi (universitetsforlaget.no)
Hvordan kan vi bruke psykologisk kunnskap for å fremme prestasjon og utvikling?
Motivasjonen til utøveren er grunnlaget for det daglige treningsarbeidet. I del 1 av boken presenteres tre betydningsfulle motivasjonsteorier, sammen med praktiske eksempler for trenere, utøvere og foreldre om hvordan de kan fremme høy kvalitet på motivasjonen hos sine utøvere.
Del 2 handler om ledelse. Utøverne eksisterer ikke i et vakuum, og derfor vil støttespillere ha mye å hente på å forstå hvordan det sosiale miljøet rundt utøveren påvirker trivsel, utvikling og prestasjon.
Del 3, Prestasjon, tar for seg grunnleggende mentale prestasjonsferdigheter som er avgjørende både i det daglige treningsarbeidet og i prestasjonssituasjoner.
Professor Elsa Kristiansen og Hedda Berntsen argumenterer for at boken presenterer psykologiske kunnskapen som er avgjørende for å optimalisere idrettsopplevelser og prestasjon.
- Sider: 240
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215047324
- Utgivelsesdato: 30.04.2021
- Bokgruppe: 213

SCIENTIFIC ARTICLES (PEER REVIEWED)
Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2019). Successful coach learning: Digital workbook informed by pedagogical principles. International Journal of Sports Science and Coaching. DOI: 10.1177/1747954119835439
Artikkel 1: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1747954119835439
Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2019). Guidelines for Need-Supportive Coach Development: The Motivation Activation Program in Sports (MAPS). International Sport Coaching Journal, 6 (1), 88-97. DOI: 10.1123/iscj.2018-0066
Artikkel 2: https://journals.humankinetics.com/view/journals/iscj/6/1/article-p88.xml
Berntsen, H., Ivarsson, A., & Kristiansen, E. (2019). Need-supportiveness and athlete well being: Coaches' competence-support at risk in the elite sport context throughout the season. Current Issues in Sport Science (CISS). doi:https://doi.org/10.15203/CISS_2019.010
Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2018). Perceptions of need-support when "having fun" meets "work hard" mentalities in the elite sport school context. Sport Coaching Review. DOI: 10.1080/21640629.2018.1525862
Artikkel 4: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21640629.2018.1525862
CHRONICLES
Berntsen, H. (2017). Slik dreper du idrettsgleden til barnet ditt.
https://forskning.no/forskeren-forteller-sport-barn-og-ungdom/slik-dreper-du-idrettsgleden-til-barnet-ditt/358143
Berntsen, H. (2019). Hvordan tilrettelegge for motiverte utøvere, trivsel og sportslig utvikling?
https://www.nih.no/forskning/prosjekter/forskningsprosjekter-ved-nih/coaching-av-unge-utovere-i-utvikling/
Berntsen, H. (2020). Litt mer gøy gir mye større treningsvillighet.
https://forskersonen.no/barn-og-ungdom-helse-kronikk/litt-mer-goy-gir-mye-storre-treningsvillighet/1643547
Berntsen, H. (2022). Dobbelttimer er tortur for elevene.
https://forskersonen.no/kronikk-meninger-politikk/dobbelttimer-er-tortur-for-elevene/2127056
Berntsen, H. & Gjesdal, S. (2015). Bredde er topp.
https://blogg.forskning.no/nih-bloggen/bredde-er-topp/1103876
Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2018). Derfor blir idrettsungdom drittlei!
https://forskning.no/barn-og-ungdom-kronikk-kultur/derfor-blir-idrettsungdom-drittlei/1251000 D en mest leste kronikken i 2018.
Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2019). Feilaktig syn på hva som er god "coaching" gir utbrenthet, frafall og
mistrivsel: Derfor bør treners samhandlingsferdigheter kvalitetssikres på lik linje med idrettsspesifikk-kompetanse. https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/berntsen-hedda/feilaktig-syn-pa-hva-som-er-god-coaching-gir-utbrenthet-frafall-og-mistrivsel/
Bjørndal, C. T. & Berntsen, H. (2021). Veien til toppidrett og Helvete er brolagt med gode intensjoner.
https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/bjorndal-christian-thue/veien-til-toppidrett-og-helvete-er-brolagt-med-gode-intensjoner/
Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2019). Successful coach learning: Digital workbook informed by pedagogical principles. International Journal of Sports Science and Coaching. DOI: 10.1177/1747954119835439
Artikkel 1: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1747954119835439
Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2019). Guidelines for Need-Supportive Coach Development: The Motivation Activation Program in Sports (MAPS). International Sport Coaching Journal, 6 (1), 88-97. DOI: 10.1123/iscj.2018-0066
Artikkel 2: https://journals.humankinetics.com/view/journals/iscj/6/1/article-p88.xml
Berntsen, H., Ivarsson, A., & Kristiansen, E. (2019). Need-supportiveness and athlete well being: Coaches' competence-support at risk in the elite sport context throughout the season. Current Issues in Sport Science (CISS). doi:https://doi.org/10.15203/CISS_2019.010
Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2018). Perceptions of need-support when "having fun" meets "work hard" mentalities in the elite sport school context. Sport Coaching Review. DOI: 10.1080/21640629.2018.1525862
Artikkel 4: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21640629.2018.1525862
CHRONICLES
Berntsen, H. (2017). Slik dreper du idrettsgleden til barnet ditt.
https://forskning.no/forskeren-forteller-sport-barn-og-ungdom/slik-dreper-du-idrettsgleden-til-barnet-ditt/358143
Berntsen, H. (2019). Hvordan tilrettelegge for motiverte utøvere, trivsel og sportslig utvikling?
https://www.nih.no/forskning/prosjekter/forskningsprosjekter-ved-nih/coaching-av-unge-utovere-i-utvikling/
Berntsen, H. (2020). Litt mer gøy gir mye større treningsvillighet.
https://forskersonen.no/barn-og-ungdom-helse-kronikk/litt-mer-goy-gir-mye-storre-treningsvillighet/1643547
Berntsen, H. (2022). Dobbelttimer er tortur for elevene.
https://forskersonen.no/kronikk-meninger-politikk/dobbelttimer-er-tortur-for-elevene/2127056
Berntsen, H. & Gjesdal, S. (2015). Bredde er topp.
https://blogg.forskning.no/nih-bloggen/bredde-er-topp/1103876
Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2018). Derfor blir idrettsungdom drittlei!
https://forskning.no/barn-og-ungdom-kronikk-kultur/derfor-blir-idrettsungdom-drittlei/1251000 D en mest leste kronikken i 2018.
Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2019). Feilaktig syn på hva som er god "coaching" gir utbrenthet, frafall og
mistrivsel: Derfor bør treners samhandlingsferdigheter kvalitetssikres på lik linje med idrettsspesifikk-kompetanse. https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/berntsen-hedda/feilaktig-syn-pa-hva-som-er-god-coaching-gir-utbrenthet-frafall-og-mistrivsel/
Bjørndal, C. T. & Berntsen, H. (2021). Veien til toppidrett og Helvete er brolagt med gode intensjoner.
https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/bjorndal-christian-thue/veien-til-toppidrett-og-helvete-er-brolagt-med-gode-intensjoner/